Isnin, 28 Mei 2012

Lambaian Bumi Bintulu





Alhamdulillah bersyukur kehadrat Ilahi,masih diberi nikmat dan rezeki yang tidak putus2 disamping dapat menjalankan kehidupan dengan baik. Betapa besarnya kasih sayang Allah swt kepada hambanya, tetapi kebanyakkan hambanya tidak pernah memahami dan menyelidik erti makna bersyukur kepadaNya.Jka benar2 hambanya memahami akan peminjaman nikmat yang diberi nescaya peminjaman ini dselenggara dengan baik mengikut peraturan yang ditetapkan. 

Satu perkhabaran yang kurang menyenangkan pada awalnya dan menimbulkan kerisauan apabila mengetahui penempatan sebagai guru ditempatkan di negeri sarawak. Tempat yang menjadi mimpi ngeri dan kesukaran kemudahannya menimbulkan kekalutan kepada semua guru terutamanya guru perempuan, apa tidaknya dengan terpaksa meninggalkan keluarga dan sahabat2 di seberang laut, suasana masyarakat yang berlainan bangsa dan agama, kawasan2 pendalaman yang dikelilingi hutan2 balak,mengharugi sungai dan terusan2 selama berjam2 perjalanan menaiki dan kurangnya kemudahan persekolahan serta kecetekan pengetahuan yang tinggi dikalangan pelajar2nya. 

Tetapi setelah  diberi taklmat dan penerangan tentang penempatan di sarawak lain pulak ceritanay ,negeri yang dianggap dan dikhabarkan sebelum ini tidaklah seteruk yang disangka. Kini negeri sarawak mengalami tranformasi seiring kemodenan dunia walaupun tidak banyak, banyak dikalangan orang semenanjung mendiami negeri ini, hasil penghijrahan ini sedikit sebanyak menjadikan sarawak sebuah negeri yang boleh diktaka sedang membangun bukan pada pembangunan ekonomi sahaja malah perbangunan sahsiah dan akhlak turut sama membangun. Jika dulu susah jika mahu bersua dengan orang2 islam tetapi sekarang dimana2 pon orang islam ada tambah2 makanan dan pakaian islam turut mendapat perhatian dari golongan  yang  bukan islam.

Walaupun agama islam telah berkembang di negeri ini tetapi masih banyak orang2 islam masih terpinggir dan belum memahami sepenuhnya apa itu islam serta  masih ramai lagi yang belum di islamkan berbanding ramai yang telah di kristiankan. Terlintas dihati untuk turut sama menyemai benih2 islam di negeri ini, yang mahukan peluang yang diberi ini digunakan sebaik mungkin walaupun ilmu terlalu cetek dan perlukan penambahan lagi. InsyaAllah harapan agar diberi kekuatan dan doa sahabat2 untuk sama2 menyakini penghantaran Allah swt ke negeri ini.





Tiada ulasan:

Catat Komen